torsdag 10. september 2009

09-09-09

Sommeren har gjort et kort comeback. Jeg har hatt seil-bagen liggende standby i bagasjerommet et par dager, og i går kom meldingen fra Thor: Tur kl. 16.


Marcus ville også være med, så han kom med tog til Skøyen. Vi handlet noen wienerpølser og litt drikke, samt et service-kit til min selvoppblåsbare redningsvest (ja, jeg har vært i vannet en tur - skal vurdere å fortelle om det senere...).

Unnskyldningen for gårsdagens tur var at vi "måtte" lufte gromseilet til Pantarei, en diger genoa fra Gran laget i et eller annet eksklusivt materiale. Så først måtte tur-seilet rulles ut og tas ned, og grom-seilet måtte tres inn på rullen. Heldigvis hadde vi riktig vindretning, slik at vi kunne gjøre jobben mens båten lå i båsen.

Det var rundt 25 grader i lufta og 16 i vannet når vi la ut. Jolla fikk lov til å ligge igjen i båsen, nå var det seiling som sto på programmet. På veien passerte vi flere onsdagsregattaer, jeg tror vi seilte forbi iallefall 3 ulike felt. Vi hadde perfekt vindretning, rett vest, slik at vi kunne suse ut fjorden uten et eneste slag. Med autopilot på var det bare å fyre opp pølsekokeren og kose seg. I løpet av hele turen jibbet vi 1 eneste gang, og det var for å snu. Vi seilte inn i havna omtrent samtidig med at sola gikk og la seg. Det var da fortsatt over 17 grader i lufta.

Jeg begynner så smått å skjønne poenget med gode seil. Jeg har seilt en del med Pantarei, og jeg kunne tydelig merke forskjell i både høyde og krenging i forhold til turseilet som ellers står på.

Ingen kommentarer: