mandag 7. september 2009

Båter i sjøen 2009

Båter i Sjøen 2009 gikk av stabelen forrige uke, og jeg var innom både torsdag og lørdag.

Torsdag var jeg der alene, og konsentrerte meg om å se på "kompakte familie-campingvogner". Her er noen inntrykk fra disse:

Først og fremst var det overraskende hvor stor forskjell det er på romfølelsen i 30-32 foterne. Jeg er 187, og passer ikke inn overalt...

Beneteau Oceanis 31 var den båten som ga mest romfølelse innvendig, og den hadde også en god cockpit-løsning - selv med ratt. Stort toalettrom, og generelt gode løsninger. Det var en slik båt admiralinnen seilte på 3-dagers seilkurs tidligere i år, de var da 4 jenter + instruktør.

Jeanneau SO 30i hadde god plass inne, selv om det føltes trangere enn i Oceanisen. Særlig bad og akterlugar ble litt "dukkestue". Men cockpit'en i SO var dårlige greier, og altfor kort. Man må opp på benken for å komme forbi rattet, og den merkelige løsningen i hekken var alt annet enn bra. Man kan ta opp den bakre benken, men i stedet for dørk blir det et hull der. Til å oppbevare fendere eller flåte i, ble det sagt...

Så var det Hanse 320 da. Gledet meg til den, men den levde ikke helt opp til forventningene. Den har riktignok ikke helt utseendet med seg, men den er ganske vellykket innvendig og i cockpit. Men det var noen detaljer som ikke fungerte bra. Det er for eksempel ikke mulig å finne en god sittestilling ved kartbordet, og toalettrommet føles litt trangt. Også har de forsøkt å lage et midtarmlene i styrbord benk, ala bakseter i biler, men det ble bare teit.

Bavaria 31 fikk jeg sett på lørdag. Jeg skjønner godt at denne har blitt en "folkefavoritt", med mye plass og en uslåelig pris. Men det merkes at det er spart inn litt her og der for å få ned prisen, for eksempel klarer selv jeg å se at det er forskjell på dekksutstyret på denne og konkurrentene.

Den store overraskelsen var Hunter 27x. Den var der i fjor også, men da gikk den meg hus forbi. Den har tøffe og litt utradisjonelle løsninger både ute og inne. Cockpit'en føltes stor, og med svigermorseter omtrent på utsiden av skroget fikk man nesten storbåtfølelse. Badebryggen er også vellykket til å være en så liten båt. Inne i kabinen har de mer eller mindre droppet forpiggen (omtrent som i vår egen Aurora), og dermed får man mye romfølelse. Akterkabinen var romslig, og toalettrommet var greit, det var til og med en liten varmtvannstank som standard. Og jeg hadde ståhøyde nesten overalt. Ikke verst i en 27-foter. Pentryet er den store svakheten i denne båten, med kjøleboks i stedet for kjøleskap og med frittstående 1-bluss gassbrenner (2 bluss Origo som tilvalg...). Fikk invitasjon til prøveseiling etter messen, og det frister. Ifølge selgeren er den livlig og morsom å seile. X-versjonen har mer kjøl og høyere rigg enn standardutgaven, og litt mer påkostet dekksutstyr.

Ellers var det hyggelig å prate med seilmakerne som var tilstede, og det kan godt hende Aurora får et nytt svensk storseil til jul. Eller norsk, vi får se hva som dukker opp av tilbud i mail.

På lørdagen ble Marit og Marcus med en tur til Sandvika. Marcus er litt fascinert av store "bling-bling-båter", så det ble noen turer innom noen sånne. Til og med et par fjell av noen katamaraner ble besøkt...

Det er forresten veldig praktisk at Båter i Sjøen blir arrangert rett før bursdagen min hvert år. Bursdagsgaven i år ble en flott Pelle seilbukse og et par like flotte Henry Lloyd seilersko. Ungene fikk hver sin landslagsgenser fra seilforbundet.

Turen ble avsluttet ved at Marcus og jeg fikk oss en tur med en seiljolle (RS Vision), profesjonelt rattet av en hyggelig jente fra Bærum Seilforening (tror jeg det var). Det var lite vind å fange, men vi fikk allikevel greit sig i jolla på 120kg. Til og med gennakeren ble luftet. Spesiell følelse å kunne sitte med gennakerskjøtet mellom pekefinger og tommel, og kunne kjenne på kreftene. Alt blir veldig smått i en jolle i forhold til en vanlig seilbåt, selv om vår egen båt bare er 2 meter lenger.

Ingen kommentarer: